מטובים למצוינים: מסע המצוינות של בית ספר זבולון המר בטירת כרמל
מטובים למצוינים: המסע של בית ספר זבולון המר לתרבות של מצוינות
כשהגעתי לפני שלוש שנים לבית הספר זבולון המר בטירת כרמל, פגשתי מוסד חינוכי מעורר השראה שזה עתה זכה בפרס חינוך. למרות ההישג המרשים, המנהלת דלית מנשה חלמה על יותר. השאלה שהציבה בפנינו הייתה מרתקת בפשטותה: "איך הופכים מטובים למצוינים?"
אתגר השינוי התרבותי
האתגר האמיתי לא היה טמון בשיפור הישגים או בזכייה בפרסים נוספים. דלית חיפשה משהו עמוק יותר – כיצד להטמיע תרבות של מצוינות שתהפוך לשפה בית-ספרית, כך שכל תלמיד, מורה ואיש צוות ירגיש שביכולתו לעלות מדרגה ולהיות טוב יותר ביחס לעצמו.
יחד הגדרנו את כוכב הצפון שלנו: "מטוב למצוין". התחלנו בחקר עומק של ההבדלים בין הצטיינות למצוינות ויצרנו תמונת עתיד בית-ספרית שממחישה כיצד נראה בית ספר שנמצא בתהליך שיפור מתמיד.
הרגל המצוינות: עוצרים, בודקים, משפרים
אחת התובנות המשמעותיות שהתגבשה היא שמצוינות אינה מצב סטטי, אלא הרגל: "עוצרים, בודקים, משפרים" – בכל דבר שעושים בבית הספר. ההבנה הזו הייתה נקודת מפנה.
אך אז הגיעה המציאות המורכבת והאתגרים הבלתי צפויים של השנתיים האחרונות. הבנו שאיננו יכולים להתחיל תהליכים ארוכי טווח, אבל בהחלט רצינו להכניס אנרגיה של התחדשות ויזמות.
לוח שתי שניות שיפור
כך נולד "לוח שתי שניות שיפור" – יוזמה פשוטה שמטרתה לאמן את "שריר השיפור" אצל צוות המורים. ביקשנו מהם להעלות רעיונות קטנים וקלים ליישום שיכולים לשפר את בית הספר, הסביבה, הפדגוגיה או התהליכים.
בתחילה היה קשה. שינוי תרבותי תמיד מאתגר. אך כאשר מורים שהעלו רעיונות ויישמו אותם זכו להכרה והוקרה, התחילה להיווצר אנרגיה חדשה של יזמות ושינוי. בסוף השנה, הצוות כבר הבין שנדרש צוות ייעודי שיעסוק במצוינות ויסייע בהטמעת הערכים והעקרונות כך שיהפכו לשפה בית-ספרית אמיתית.
[בתמונה: לוח שתי שניות שיפור בחדר המורים – מקום שבו רעיונות קטנים הופכים לשינויים גדולים]
רגע קסם: כשהתלמידים מדברים מצוינות
השבוע, בביקורי בבית הספר, זכיתי לרגע קסם שהותיר אותי עם צמרמורת. שאלתי את הצוות: "מה רואים בשטח? איך ערכי המצוינות באים לידי ביטוי?"
המנהלת לקחה אותי לכיתה ה', ומה ששמעתי שם גרם לי להתרגשות עמוקה. התלמידים דיברו בטבעיות על שיפור מתמיד, יוזמה, רעיונות, שיתוף פעולה, הכרה והוקרה. עיניהם הבריקו כשסיפרו על הרעיונות שלהם שמתממשים.
[בתמונה: לוח שתי שניות שיפור בכיתה ה' – עדות מרגשת לכך ששפת המצוינות מחלחלת לכל שכבות בית הספר]
תובנות מהמסע
דרך המסע עם זבולון המר למדתי כמה תובנות חשובות:
- תהליכי שינוי תרבותי הם אפשריים – גם במערכות מורכבות כמו בתי ספר
- ילדים הם סוכני שינוי מדהימים – הם יודעים לקחת רעיונות ולהפיח בהם חיים באופן שלעתים מבוגרים מתקשים בו
- התפקיד שלנו כמבוגרים הוא לאפשר להם ליזום ולשפר, ולסייע להם להוציא רעיונות לפועל
בית ספר זבולון המר הוא הוכחה חיה לכך שמצוינות אינה נחלתם של יחידי סגולה, אלא תרבות שניתן לטפח. כשמאפשרים לכל אחד ואחת לשפר, ליזום ולהתקדם בקצב שלהם, נוצרת אווירה של התפתחות מתמדת שמרוממת את כולם.
המסע של זבולון המר מטובים למצוינים רק החל, ואני מתרגשת לראות לאן הוא עוד יוביל.
מוזמנים לשתף את החוויות שלכם עם יצירת תרבות של מצוינות בארגונים שלכם. אנחנו ב-KAMY מאמינים בכוחה של למידה משותפת.
#מצוינותארגונית #חינוך #שיפורמתמיד #KAMYGrowthAndFlow
מוזמנים לעקוב אחרינו, להגיב, לשתף ובעיקר – לצמוח יחד איתנו.
בברכה,
צוות KAMY