כשהפער בין הידע לביצוע הופך להזדמנות לצמיחה

המפתח לשינוי ארגוני אפקטיבי: הנהלה שאומרת I DO ומתכוונת לכך

בעולם העסקי המשתנה במהירות, ארגונים נדרשים להתמודד עם פערים הולכים וגדלים בין דרישות השוק לבין יכולות הביצוע שלהם. במאמר זה נשתף סיפור מקרה אמיתי של ארגון שהצליח להפוך משבר לצמיחה, באמצעות אימוץ תפיסת מצוינות ארגונית וגישה חדשנית לניהול פרויקטים.

כשהלימון הופך ללימונדה: זיהוי נקודת המפנה

לא פעם, משבר או אתגר משמעותי הם שמובילים לנקודת מפנה בארגון. במקרה שלנו, הכל התחיל כשהארגון החליט לשלוח את מנהלי הפרויקטים שלו לקורס מקצועי, במטרה לשפר את יכולותיהם ולהתמודד עם אי-עמידה בדרישות השוק.

התוצאה הייתה מפתיעה – במקום שיפור מיידי בביצועים, התעורר תסכול כפול בקרב העובדים:

  • מחד, הם חוו תסכול מההתנהלות הקיימת בארגון שעכשיו הפכה בעיניהם לבלתי יעילה בעליל
  • מאידך, הם זיהו את הפער העצום בין הידע החדש שרכשו לבין המציאות הארגונית שבה הם פועלים יום-יום

הם הבינו שאפשר אחרת, אך הרגישו חסרי יכולת לחולל שינוי ללא תמיכה מערכתית.

ההנהלה הבכירה, בצעד אמיץ ומרשים, בחרה לראות בתסכול זה הזדמנות לחשיבה מחודשת. במקום להתעלם מהבעיה או לטפל בה באופן שטחי, הם החליטו לפנות אלינו כדי לבחון את המצב לעומק ולגבש פתרון אמיתי.

שיקוף המציאות: האומץ להתבונן במראה

בפגישה שכותרתה הייתה "מצוינות בניהול פרויקטים", שיקפנו להנהלה שלוש עובדות מרכזיות:

  1. קיים פער מובנה בין דרישות השוק לביצועי הארגון, הנובע מהשיטה הנוכחית לניהול פרויקטים
  2. העובדים מתוסכלים מכיוון שהם מבינים שאפשר אחרת, אך נעדרים את הכלים והתמיכה הארגונית לחולל שינוי
  3. צמצום הפער אפשרי, אך דורש שינוי מערכתי של "מערכת ההפעלה הארגונית" – שילוב של שיפור תהליכים ושינוי תרבותי

השאלה המתבקשת מצד ההנהלה הייתה פשוטה וישירה: "ואיך עושים את זה הלכה למעשה?"

המסע לשינוי מערכתי: אמונה בדרך ולא בקיצורי דרך

האני מאמין שלנו ב-KAMY מבוסס על שני עקרונות יסוד:

  • התקדמות הדרגתית – צעדים מדודים, יצירת ערך ותוצאות מוחשיות, ולמידה מתמדת
  • שילוב כוחות – מחויבות הנהלה + מעורבות עובדים + ניהול שינוי = שינוי בר-קיימא

לכן, הצענו לארגון מודל פעולה שמתחיל בפיילוט ממוקד להוכחת ערך ולמידה משותפת. מרכיב מכריע בליבת הצעת הערך שלנו הוא התחלת התהליך בסדנת מצוינות להנהלה הבכירה.

הפיילוט כלל מספר שלבים מובנים:

  1. סדנת מצוינות להנהלה הבכירה – לרתימת ההנהלה, אימוץ עקרונות המצוינות והגדרת "כוכב צפון" שישמש כמכוון דרך לכל התהליך
  2. בחירת פרויקט להתנסות ראשונית
  3. מיפוי המצב הקיים באופן מעמיק
  4. סדנת מצוינות ופרקטיקות אג'יליות למשתתפים
  5. הגדרה משותפת של תמונת העתיד הרצויה
  6. בניית תוכנית פעולה מעשית
  7. יישום פרקטיקות נבחרות בפרויקט הנבחר
  8. מדידת ביצועים, למידה ותיקון בזמן אמת

מבט קדימה: יצירת מודל עבודה ייחודי לארגון

אך לא הסתפקנו בפיילוט בלבד. הצגנו להנהלה מפת דרכים (Roadmap) עתידית שכוללת:

  • יישום הלקחים בפרויקטים נוספים
  • בניית מודל עבודה מותאם לארגון ולצרכיו הייחודיים
  • הרחבה הדרגתית של השינוי לכלל הארגון

סוד ההצלחה: הבנה עמוקה של עקרונות המצוינות

שינוי מערכתי אינו מתמצה באימוץ כלים חדשים או שינוי שטחי בתהליכי עבודה. הוא דורש הבנה עמוקה של עקרונות המצוינות והתרגום שלהם לפעולות והתנהגויות יומיומיות.

מנהלים המבינים לעומק את העקרונות ומאמינים בכוחם לחולל שינוי, יכולים לבחור להתמקד בכמה עקרונות ליבה, ליישם אותם בארגון, למדוד את ההשפעה ובהדרגה להוסיף עקרונות נוספים. המפתח להצלחה הוא בתעדוף נכון – בחירת העקרונות הראשונים שיביאו את האימפקט המשמעותי ביותר על ביצועים, שביעות רצון עובדים, לקוחות ועוד.

"I DO" – המחויבות שהופכת חזון למציאות

לפני שמתחילים תהליך שינוי, חיוני שההנהלה תאמץ גישת "I DO":

  • פתיחות ללמידה – סקרנות להבין את העקרונות לעומק
  • נכונות להתבוננות פנימית – למידה כנה של החוזקות והאתגרים בארגון
  • למידה מאחרים – פתיחות ללמוד מארגונים אחרים, דומים ושונים

לצורך כך פיתחנו ב-KAMY מודל ייחודי להתנעת תהליך הטמעת מצוינות, המיועד להנהלות שמוכנות לומר "I DO". המודל מורכב משלושה שלבים:

  1. התבוננות ולמידה פנימית – מיפוי המצב הקיים להבנת המציאות הארגונית
  2. למידה מארגונים אחרים – הרחקה שמאפשרת למידה אובייקטיבית יותר
  3. סדנת עקרונות – הכרת עקרונות המצוינות וקיום דיון מעמיק לבחירת עקרונות התחלתיים ותרגומם לפעולות והתנהגויות בארגון

מחויבות אמיתית מובילה לאמון

הנהלה שעוברת תהליך כזה יכולה להתחייב באמת לתהליך שינוי, מתוך הבנה עמוקה של היעד והדרך. הנהלה כזו תהיה בעלת המוטיבציה והלהט הדרושים להובלת התהליך ולהבטחת הקיימות שלו לאורך זמן.

חשוב מכך, הנהלה שעברה תהליך כזה מבינה לעומק את תפקידה המשולש בתהליך השינוי:

  • כמובילה – מתווה חזון ודוגמה אישית
  • כמשתתפת פעילה – לא רק "מחליטה" אלא חלק אינטגרלי מהשינוי
  • כמאפשרת – מוכנה לשלם את "המחיר הארגוני" הנדרש לשינוי, בין אם מדובר במשאבים, זמן, שינויים מבניים או התמודדות עם התנגדויות

יתרה מכך, גישה כנה זו מעוררת אמון בקרב העובדים. הם חשים שההנהלה אינה רק דורשת מהם לשנות את דרכי עבודתם, אלא היא שותפה מלאה למסע, מחוברת לעקרונות ומבינה לעומק את המשמעות והאתגרים של השינוי.

סיכום: יריית הפתיחה לשינוי בר-קיימא

📌 "תהליך שינוי מערכתי חייב להתחיל ממחויבות ומעורבות הנהלה אמיתית – לא רק הצהרת כוונות, אלא הבנה מעמיקה של השינוי הנדרש והנכונות להובילו בפועל."

תהליך קצר וממוקד עם ההנהלה, כפי שתואר במאמר זה, יכול להיות "גיים צ'יינג'ר" שיקבע את הצלחתו או כישלונו של תהליך השינוי כולו.

ב-KAMY, אנו מאמינים בליווי ארגונים בדרכם הייחודית למצוינות, מתוך הבנה שהידע והפתרונות נמצאים בתוך הארגון עצמו. תפקידנו הוא להביא עקרונות חשיבה שונים, ללמד וללוות תוך כדי תהליך, וללמוד יחד עם הארגון את הדרך הנכונה עבורו.

צעדים ראשונים בדרך להנהלה שאומרת I DO

מוכנים להתחיל במסע לטרנספורמציה ארגונית אפקטיבית?

🔹 הצטרפו לסדנת המצוינות שלנו להנהלות בכירות – סדנה ממוקדת שתכין את הנהלת הארגון שלכם לתהליך שינוי אפקטיבי

🔹 הזמינו פגישת ייעוץ ראשונית – נשמח לשמוע על האתגרים הייחודיים בארגון שלכם ולבחון יחד דרכי פעולה

🔹 בואו איתנו לסיור לימודי – בקרו בארגונים שכבר נמצאים במסע המצוינות וראו את התוצאות בשטח

שתפו את הניסיון שלכם

  • באיזה שלב של טרנספורמציה ארגונית אתם נמצאים?
  • מה לדעתכם התפקיד המשמעותי ביותר של ההנהלה בתהליכי שינוי?
  • האם חוויתם פער בין ידע שנרכש להטמעה מעשית בארגון? כיצד התמודדתם איתו?

מוזמנים לעקוב אחרינו, להגיב, לשתף ובעיקר – לצמוח יחד איתנו.

בברכה,

צוות KAMY


נכתב על ידי KAMY – Growth & Flow

לפרטים נוספים: www.kamy.co.il | טלפון: 054-9466117

שתף את הכתבה:
אולי יעניין אתכם גם:
מטובים למצוינים: מסע המצוינות של בית ספר זבולון המר בטירת כרמל
05.03.25
גלו כיצד בית ספר זבולון המר בטירת כרמל הטמיע תרבות של מצוינות ושיפור מתמיד באמצעות לוח שתי שניות שיפור, והפך את שפת המצוינות לחלק בלתי נפרד מהחיים הבית-ספריים.
לכתבה מלאה
מארגון מודד לארגון לומד: תרבות של שיפור מתמיד בארגוני פיתוח
16.02.25
המהפכה הדיגיטלית והחידושים המהירים בעולם הטכנולוגיה מחייבים ארגונים לזהות ולהגיב מהר לשינויים, מה שמתאפשר ע״י אימוץ תרבות של שיפור מתמיד ודורש גם לאמץ גישה חדשה להערכה ומדידה.
לכתבה מלאה
יריית פתיחה: סדנת מצוינות ארגונית לצוות שיפור תהליכי פיתוח
22.12.24
סדנת מצוינות ארגונית שהעברנו לצוות שיפור חדש. כיצד בונים תשתית לשיפור זרימת תהליכי פיתוח והטמעת תרבות של חדשנות ושיפור מתמיד.
לכתבה מלאה
בואו נדבר בוואטסאפ

באתר שלנו נעשה שימוש בקובצי Cookies כדי לשפר את החוויה שלך באתר.
בלחיצה על “מאשר הכול” הינך מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookies בהתאם למדיניות הפרטיות שלנו.

מדיניות פרטיות